Wie zijn wij?
Het Instituut PPP Opleidingen is ontstaan als loot aan de boom van het Kempler Instituut Nederland. Hoewel het KIN geen christelijke opleiding is, hebben veel uitgangspunten overeenkomsten met de bijbelse principes voor communicatie, te weten:
Kenmerkend aan de opleiding is het live oefenen, meteen vanaf het eerste opleidingsweekend. Wij werken met echte praktijksituaties en actuele problemen, zowel van mensen die we uitnodigen, als van elkaar. Zo blijven hoofd en hart met elkaar in de pas en beklijft wat je leert veel beter.
Na 4 jaar succesvol te zijn gegroeid onder het KIN, is PPP Opleidingen in 2014 verzelfstandigd en als stek geplant op het christelijk erf. Dit wordt een nieuwe "Kempler-boom" met dezelfde krachtige kenmerken, gespecialiseerd in persoonlijke communicatie op het snijvlak van geloven en ervaren. Daarnaast zal PPP Opleidingen ook geleidelijk meer cursussen en trainingen ontwikkelen op het gebied van communicatie waarin bovenstaande eigenschappen altijd terug te vinden zijn.
- eerlijkheid,
- duidelijkheid,
- persoonlijk zijn,
- zorgvuldigheid,
- een niet oordelende houding,
- zoeken naar verbondenheid,
- conflicten niet vermijden, maar onder ogen zien en oplossen,
- waarbij vergeving een belangrijke rol speelt.
Kenmerkend aan de opleiding is het live oefenen, meteen vanaf het eerste opleidingsweekend. Wij werken met echte praktijksituaties en actuele problemen, zowel van mensen die we uitnodigen, als van elkaar. Zo blijven hoofd en hart met elkaar in de pas en beklijft wat je leert veel beter.
Na 4 jaar succesvol te zijn gegroeid onder het KIN, is PPP Opleidingen in 2014 verzelfstandigd en als stek geplant op het christelijk erf. Dit wordt een nieuwe "Kempler-boom" met dezelfde krachtige kenmerken, gespecialiseerd in persoonlijke communicatie op het snijvlak van geloven en ervaren. Daarnaast zal PPP Opleidingen ook geleidelijk meer cursussen en trainingen ontwikkelen op het gebied van communicatie waarin bovenstaande eigenschappen altijd terug te vinden zijn.
Visie
Wat wij geloven
Wij geloven in de kracht van persoonlijk reageren. Oprechte communicatie, met een liefdevol oog voor jezelf, zonder de ander te kort te doen en ook met een liefdevol oog voor de ander, zonder jezelf in de steek te laten.
Waar woorden daden zijn
Oprecht spreken wil zeggen eerlijk, onomwonden, zonder bijbedoelingen de taal van het hart spreken. Het hart is de plaats waar de geest van de mens woont, waar intuïtie en geweten ontwikkeld worden en waar vanuit ons verlangen spreekt. Bovendien is het ook de plaats waar God wil wonen. Openen wij ons hart, dan laten we zien wie daarin is en wat wij verlangen. Leeft God in ons, dan ontmoet men Hem in ons. Een gezonde communicatie geeft een zuiver beeld van het hart. Dit beeld is het authentieke karakter van de persoon, vermengd met invloeden van Gods Geest, die in hem woont. Van Gods Geest gaat per definitie genezende kracht uit. Dus wanneer een christen in staat is oprecht te communiceren, wordt de kans vergroot dat er herstel tijdens de ontmoeting plaats vindt, doordat God de ruimte krijgt in het contact. Dit noemen wij pastorale zorg.
Wat er mis kan gaan in de communicatie
Mensen doen schadelijke ervaringen op in hun leven en vinden dat vanzelfsprekend niet prettig. Er kan angst ontstaan om dit opnieuw te ervaren. Om dit te vermijden reageren de meeste mensen door hun reacties te verbergen, conflicten te vermijden, hun verlangens te onderdrukken, of door diplomatiek en beschouwend te worden en essenties te vermijden. Boodschappen worden vaag, krijgen een dubbele bodem of verborgen agenda’s. Communicatie wordt hierdoor ingewikkeld en onpersoonlijk en daarmee ook onveilig. Wie mensen werkelijk zijn en wat zij werkelijk denken, ervaren en willen wordt minder zichtbaar. Dit leidt tot afname van de vitaliteit van hetgeen ze beleven en delen met anderen. De communicatie wordt dus onduidelijker, minder krachtig en verliest bovendien aan balans tussen zorg voor zichzelf en zorg voor de ander. Uiteindelijk worden relaties zelfs schadelijk en gebeurt waar men bang voor was, waardoor de cyclus zich herhaalt en mensen verder isoleren.
Wat PPP Opleidingen hier aan wil doen
Wij doorbreken deze negatieve spiraal door mensen te leren deze ingewikkelde communicatie te ont-wikkelen, door mensen bewust te maken van hun gevoelens, ideeën, gedrag en reacties en het oorspronkelijke daarin te onderscheiden en aan te moedigen. Ont-wikkelen van letterlijk ingewikkeld gedrag en ontwikkelen van liefdevol, onomwonden gedrag. Centraal hierin staat het voor-leven van een moedige, liefdevolle, rechtstreekse aanpak en een zorgvuldige betrokkenheid. Mensen leren hierdoor om de gevreesde schadelijke ervaringen op een andere manier te voorkomen, te benoemen, of te hanteren. Hierdoor blijft de communicatie zuiver en veilig, de ontmoeting vitaal en de mens krachtig. Dit is in alle aspecten van het leven winst: privé, zakelijk en in organisaties zoals geloofsgemeenschappen.
Wij geloven in de kracht van persoonlijk reageren. Oprechte communicatie, met een liefdevol oog voor jezelf, zonder de ander te kort te doen en ook met een liefdevol oog voor de ander, zonder jezelf in de steek te laten.
Waar woorden daden zijn
Oprecht spreken wil zeggen eerlijk, onomwonden, zonder bijbedoelingen de taal van het hart spreken. Het hart is de plaats waar de geest van de mens woont, waar intuïtie en geweten ontwikkeld worden en waar vanuit ons verlangen spreekt. Bovendien is het ook de plaats waar God wil wonen. Openen wij ons hart, dan laten we zien wie daarin is en wat wij verlangen. Leeft God in ons, dan ontmoet men Hem in ons. Een gezonde communicatie geeft een zuiver beeld van het hart. Dit beeld is het authentieke karakter van de persoon, vermengd met invloeden van Gods Geest, die in hem woont. Van Gods Geest gaat per definitie genezende kracht uit. Dus wanneer een christen in staat is oprecht te communiceren, wordt de kans vergroot dat er herstel tijdens de ontmoeting plaats vindt, doordat God de ruimte krijgt in het contact. Dit noemen wij pastorale zorg.
Wat er mis kan gaan in de communicatie
Mensen doen schadelijke ervaringen op in hun leven en vinden dat vanzelfsprekend niet prettig. Er kan angst ontstaan om dit opnieuw te ervaren. Om dit te vermijden reageren de meeste mensen door hun reacties te verbergen, conflicten te vermijden, hun verlangens te onderdrukken, of door diplomatiek en beschouwend te worden en essenties te vermijden. Boodschappen worden vaag, krijgen een dubbele bodem of verborgen agenda’s. Communicatie wordt hierdoor ingewikkeld en onpersoonlijk en daarmee ook onveilig. Wie mensen werkelijk zijn en wat zij werkelijk denken, ervaren en willen wordt minder zichtbaar. Dit leidt tot afname van de vitaliteit van hetgeen ze beleven en delen met anderen. De communicatie wordt dus onduidelijker, minder krachtig en verliest bovendien aan balans tussen zorg voor zichzelf en zorg voor de ander. Uiteindelijk worden relaties zelfs schadelijk en gebeurt waar men bang voor was, waardoor de cyclus zich herhaalt en mensen verder isoleren.
Wat PPP Opleidingen hier aan wil doen
Wij doorbreken deze negatieve spiraal door mensen te leren deze ingewikkelde communicatie te ont-wikkelen, door mensen bewust te maken van hun gevoelens, ideeën, gedrag en reacties en het oorspronkelijke daarin te onderscheiden en aan te moedigen. Ont-wikkelen van letterlijk ingewikkeld gedrag en ontwikkelen van liefdevol, onomwonden gedrag. Centraal hierin staat het voor-leven van een moedige, liefdevolle, rechtstreekse aanpak en een zorgvuldige betrokkenheid. Mensen leren hierdoor om de gevreesde schadelijke ervaringen op een andere manier te voorkomen, te benoemen, of te hanteren. Hierdoor blijft de communicatie zuiver en veilig, de ontmoeting vitaal en de mens krachtig. Dit is in alle aspecten van het leven winst: privé, zakelijk en in organisaties zoals geloofsgemeenschappen.
Werkwijze
Uitgangspunten
De werkwijze bij PPP Opleidingen is gebaseerd op de uitgangspunten van de Ervaringsgerichte Psychosociale Hulpverlening van het Kempler Instituut Nederland. Deze uitgangspunten hebben grote overeenkomst met de bijbelse principes voor communicatie, te weten eerlijkheid, duidelijkheid, persoonlijk zijn, zorgvuldigheid, een niet oordelende houding, zoeken naar verbondenheid en conflicten niet vermijden, maar onder ogen zien en oplossen, waarbij vergeving een belangrijke rol speelt.
Live contact
Mensen leren door ervaring in het contact met anderen. Daarom leren wij de cursisten dat zij zelf het voorbeeld dienen te zijn van de boodschap die zij over willen brengen. Dat maakt het eerlijk en authentiek en daardoor geloofwaardig en effectief. Dit doen wij niet door er alleen over te praten, maar door het gewoon te doen, te laten gebeuren en het dan te bespreken. Dit vindt plaats tijdens echte hulpverleningsgesprekken en ook inbrengen van medestudenten die dan worden geholpen door iemand anders uit de groep. Uiteraard gebeurt dit onder betrokken en zorgvuldige begeleiding van de opleiders.
Onderwijs
Daarnaast vindt er verdieping plaats van de leerstof, door deze te bespreken middels persoonlijke verhalen, vragen uit de groep, referaten, onderwijs, praktijkvoorbeelden en beeldmateriaal. Ook worden cursisten uitgedaagd hun eigen proces te initiëren, volgen, openlijk te bespreken en te evalueren.
Dit alles maakt dat de opleiding een sterke factor persoonlijke vorming in zich heeft, waardoor vrijwel alle cursisten na afloop aangeven veel te hebben geleerd. Ook ervaart men vaak sterk te zijn gegroeid in het vermogen om balans te vinden en te houden tussen hun autonomie en verbondenheid in hun relaties. Dit geldt voor de relatie met zichzelf, met de ander en met God.
De werkwijze bij PPP Opleidingen is gebaseerd op de uitgangspunten van de Ervaringsgerichte Psychosociale Hulpverlening van het Kempler Instituut Nederland. Deze uitgangspunten hebben grote overeenkomst met de bijbelse principes voor communicatie, te weten eerlijkheid, duidelijkheid, persoonlijk zijn, zorgvuldigheid, een niet oordelende houding, zoeken naar verbondenheid en conflicten niet vermijden, maar onder ogen zien en oplossen, waarbij vergeving een belangrijke rol speelt.
Live contact
Mensen leren door ervaring in het contact met anderen. Daarom leren wij de cursisten dat zij zelf het voorbeeld dienen te zijn van de boodschap die zij over willen brengen. Dat maakt het eerlijk en authentiek en daardoor geloofwaardig en effectief. Dit doen wij niet door er alleen over te praten, maar door het gewoon te doen, te laten gebeuren en het dan te bespreken. Dit vindt plaats tijdens echte hulpverleningsgesprekken en ook inbrengen van medestudenten die dan worden geholpen door iemand anders uit de groep. Uiteraard gebeurt dit onder betrokken en zorgvuldige begeleiding van de opleiders.
Onderwijs
Daarnaast vindt er verdieping plaats van de leerstof, door deze te bespreken middels persoonlijke verhalen, vragen uit de groep, referaten, onderwijs, praktijkvoorbeelden en beeldmateriaal. Ook worden cursisten uitgedaagd hun eigen proces te initiëren, volgen, openlijk te bespreken en te evalueren.
Dit alles maakt dat de opleiding een sterke factor persoonlijke vorming in zich heeft, waardoor vrijwel alle cursisten na afloop aangeven veel te hebben geleerd. Ook ervaart men vaak sterk te zijn gegroeid in het vermogen om balans te vinden en te houden tussen hun autonomie en verbondenheid in hun relaties. Dit geldt voor de relatie met zichzelf, met de ander en met God.